Welk dieet is beter: Het koolhydraatarm dieet of eiwitdieet?

Het beste dieet van 2017: Koolhydraatarm dieet of eiwitdieet?

Overgewicht is een groot en nog steeds groeiend probleem in Nederland. Het is dan ook vrij logisch dat je op zoekt bent naar een methode waarmee je snel kan afvallen. Er zijn hiervoor meer dan genoeg diëten te vinden die je daarmee beloven te helpen. Voorbeelden van enkele gewilde methodes zijn het ziekenhuisdieet, cholesterolverlagend dieet en Atkins dieet. Maar welke diëten werken nu echt? Met het koolhydraatarm dieet of een goed eiwitdieet ga je echt afvallen. We geven daarom ook uitleg over deze 2 beste diëten en gaan ze ook met elkaar vergelijken. Zo weet je straks hoe gezond de diëten zijn, hoeveel je ermee kan afvallen en hoe je op gewicht gaat blijven. We laten je ook zien welk dieet met recht het beste dieet van 2017 is en waarmee je dan ook zeker de beste resultaten gaat halen.

Wat is het koolhydraatarm dieet?

Bij afvallen is het niet alleen belangrijk hoeveel je eet, maar ook wat je eet. De algemene opinie is vaak dat als je maar minder eet er kilo’s worden afgevallen. Dat klopt ook, maar er zitten een hoop valkuilen aan. Daarbij is het ook nog eens belangrijk wat je eet. Bepaalde voeding zet namelijk bepaalde processen in je lichaam in werking. Deze kunnen je helpen met vet verbranden of zorgen er juist voor dat je nu niet afvalt. Een koolhydraatarm dieet gaat je laten zien hoe je ervoor zorgt dat je met de juiste voeding gaat afvallen. Doordat je met een compleet voedingsschema en heerlijke recepten gaat afvallen kan je het ook heel erg makkelijk volhouden.

Hoe werkt het dieet en hoeveel ga je ermee afvallen?

Het is de bedoeling dat je met het koolhydraten dieet gaat letten op de koolhydraten die je eet. Nu eet je waarschijnlijk heel veel enkelvoudige en dus ook suikers. Dit zijn niet de beste carbs als je wilt gaan afvallen. Ze zorgen voor grote schommelingen, maar ook voor processen waardoor je snel kan aankomen. Dit heeft o.a. te maken met GI (Glycemische Index) van deze koolhydraten. Je gaat dan ook leren uit welke voeding je beter deze macronutriënt kan halen. Het gaat allemaal aan de hand van recepten die je zo klaar kan maken, kennis over afvallen en handige tips. Koolhydraatarm betekent dan ook niet dat je helemaal geen koolhydraten meer gaat eten. Iets wat bij het eiwitdieet wel het geval is, maar daar komen we later op terug.

Stop met het eten van de verkeerde koolhydraten

Wat je gaat doen met het koolhydraatarm dieet is kritisch kijken naar de koolhydraten die je nu eet. De bedoeling is dat je producten waarin veel suikers of enkelvoudige koolhydraten zitten laat staan. Hierbij kan je denken aan snoep, frisdranken, chocolade (puur mag wel), gebak. Dit ligt natuurlijk erg voor de hand vanwege de hoge doseringen suikers. Enkelvoudige koolhydraten vind je verder ook in wit brood, witte rijs, pasta’s, pizza’s, koekjes of croissants.

Eet meervoudige koolhydraten juist wel!

Je gaat ze meer eten uit meervoudige bronnen. Deze leveren langdurige energie en laten je niet snel aankomen. Ze zijn te vinden in o.a. meergranen producten, sperziebonen, spruitjes, pindakaas, bepaalde kaassoorten, onbewerkte nootjes, magere kip, mager rundvlees, tomaten en vis.

Snel afvallen met een heerlijk, gezond en rijk voedingspatroon

Je gaat met het koolhydraatarm dieet anders eten, maar het eten is dus wel lekker! Verder zorg je er natuurlijk voor dat je niet teveel eet. Anders zal je nog steeds aankomen. Maar je gaat zeer zeker niet honger lijden met dit dieet. Wat je wel gaat doen is snel vet verbranden en snel je streefgewicht bereiken. Doordat je een gezondere leefstijl ontwikkelt zal je ook op jouw ideale gewicht blijven.

Eiwitdieet uitleg en waarom het dieet zo populair is!

Er bestaat nog een dieet die bij een grote groep mensen in goede toonaarde valt. Er worden significante resultaten behaald met deze methode en mensen zijn er dan ook lyrisch over. We hebben het natuurlijk over het populaire eiwitdieet waarmee mensen gemiddeld 3, 5 kilo per week afvallen! De resultaten kunnen zelfs nog oplopen tot 6 kilo per week. Het Cambridge dieet is voorbeeld van een dieet waarin eiwitten centraal staan. Hoe kan het dat je met een dergelijk proteïne dieet zo hard kan gaan afvallen? We geven je natuurlijk uitleg hierover en wat de drijvende kracht is achter dit dieet.

Zo ga je vet verbranden met het eiwitdieet

Ook bij deze manier van afvallen is het weer van groot belang wat je eet. Al blijft het letten op dat je niet teveel eet belangrijk, 600 tot 800 calorieën per dag eten is hier niet voor nodig. Sterker nog, het is belachelijk. En je zal er waarschijnlijk alleen maar door aankomen door het jojo effect. Waarom is het eten van de juiste voeding en meer eiwitten dan goed voor 3,5 kilo per week afvallen? Het heeft te maken hoe je lichaam omgaat met deze eiwitten. En hoe je lichaam reageert op minder koolhydraten en suikers. Ook hiermee gaan weer de nodige processen gepaard.

Meer eiwitten, minder koolhydraten en vet met mate

Door meer eiwitten in het eiwitdieet te eten moet je lichaam harder werken. Dit zorgt er dan ook voor dat je meet vet gaat verbranden. Eiwitten zijn voor het lichaam namelijk moeilijker te verteren dan koolhydraten en vetten. Eiwitten geven je verder sneller een voldaan gevoel. Je hoeft er minder van te eten om vol te raken. Het helpt ook bij het opbouwen van meer spiermassa. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en komen zeker als je ook veel sport dan ook zeer goed van pas. Koolhydraten worden niet gegeten in het dieet, of in zeer beperkte mate. Dit is dus in contrast met het koolhydraatarm dieet waar je koolhydraten wel mag blijven eten. Zo gaat je lichaam overschakelen op het verbranden van vetten voor energie. En haalt het ook gedeeltelijk uit de eiwitten die je eet.

Wat is ketose en welke rol speelt dit proces in het proteïne dieet?

Ketose is de omzetting van je lichaam waarbij het energie gaat halen uit andere bronnen. Normaal gesproken spreekt je lichaam koolhydraten en suikers aan als energieleverancier. Door deze niet meer te eten gaat je lichaam over op ketose. Hierdoor gaat het nog sneller vet verbranden, om ook hier energie uit halen. Samen met de verhoogde inname van eiwitten zorg je er zo dan ook voor dat je alleen vet gaat verbranden.

Samenvatting en conclusie van beide diëten

Beide diëten laten je snel en op een gezonde manier afvallen. Ook het jojo effect komt eigenlijk nooit voor met deze dieetmethodes. Het zijn daarom sowieso 2 winnaars als het gaat om afvallen!

Welk van deze 2 diëten is het beste dieet van 2017?

Wanneer je kijkt naar de resultaten (het aantal kilo’s dat je per week kan afvallen) wint het eiwitdieet. Dit is verreweg de meest effectieve manier van afvallen. Wil je echter genieten van het eten van koolhydraten, dan wint het koolhydraatarm dieet weer. Het is dus een persoonlijk keuze. Op basis van wat je ermee wilt bereiken, en dat is snel afvallen, is het proteïne dieet de nummer 1 met het koolhydraten dieet als close second. Je kan met beide diëten heel goed en snel afvallen, kies daarom ook het dieet dat het beste bij jouw past!